Jumat, 08 Februari 2008

Novel Pelamin Cinta Siri 1 oleh Puteri Cenderawasih

”Suri, suri tunggu abang ye…”
Bergetar suara parau itu menjentik tangkai hatinya. Terasa dirinya diawang-awangan mendengar permintaan lelaki tersebut.
”Suri...tunggu abang.” Pemuda itu masih meminta agar Suri memenuhi sebuah janji. Makin lembut dan berbisik alunan suaranya kali ini.
Gemeresik suara itu mendarat di hati Suri Mastika.Dia terbuai-Buai-buai seketika dengan suara parau pemuda tampan itu. Tubuh tinggi dan sasa si jejaka bagai sudah mencuit hati wanitanya untuk segera menyukai manusia tersebut. Namun sifat kemelayuannya masih jati di jiwa. Rasa malu dan bersopan masih tebal di kesumat sanubarinya. Dia lebih tega diam seribu bahasa. Lebih manis wanita Melayu begitu. Tidak dikata gelojoh hendak berlaki. Dan tidak dikata tidak tahu adab sopan orang Melayu yang diwarisi sejak berzaman dari zaman datuk nenek moyang lagi.
Gadis itu hanya diam membatu. Dia tewas dengan renungan tajam dari jejaka itu. Dilarikan mata redupnya dari direnung tajam oleh si jejaka. Hatinya juga bergetar dan berombak deras dengan renungan berbisa pemuda di hadapannya. Bagai terkena suatu kejutan gelombang riak rasa yang sukar untuk dimengertikan.Dia bagai tidak keruan tatkala itu. Hati gadisnya makin merusuh menahan rasa.
Suara burung-burung yang bercempera di angkasaraya bagai sudah lesap dari pendengarannya. Juga suara anak-anak ayam yang berdecit-decit mengikut ibunya bagai hilang ditelan merdu asmara yang baru terukir. Dunia itu bagai tiada penghuni yang mendiami hanya mereka berdua. Segalanya makin dirasai di seluruh jiwa jagatnya.
“Kenapa Suri diam, Suri tak sukakan abang?” Soalnya cuba memancing hati Sang gadis.
Dan gadis itu hanya menggeleng tanpa bicara. Bagai membina daerah sepi antara mereka berdua. Dia tunduk memandang daun-daun nangka yang terbang jatuh berguguran menyinggah bumi. Dikuis perlahan dengan hujung sandalnya. Cuba menghilangkan rasa gugup yang baru terbit dari celahan hatinya. Dia sendiri tidak menduga kata-kata itu yang terpacul dari mulut lelaki itu.
“Suri…boleh Suri janji pada abang?” Soal Haikal cuba mencari titik nokhtah dari persoalan yang masih tidak terjawab. Entah dari mana datangnya kuasa itu dia sendiri tiada jawapan. Dielus lembut jemari runcing Si gadis yang sudah lama bertakhta di jiwanya kala itu. Hangat dan membakar jiwa jantannya.

Tidak ada komentar: